به گزارش آحاد، محمدهانی ایرانمنش عضو شورای عالی جهاد سازندگی در دومین روز از نخستین رویداد ملی «شهیده ناهید فاتحی» که با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از بانوان فعال در عرصه جهاد تبیین در سالن اجتماعات نمایشگاه مسجد جامعه پرداز در مسجد مقدس جمکران برگزار شد به ارائه مبحث «جهاد تبیین؛ کلید پیشرفت» پرداخت و گفت: ضرورت اول جهاد تبیین، تلاش برای منتظر واقعی بودن و آماده سازی افکار برای کنشگری تمدن سازانه است و اینکه تصور مردم نسبت به فرج را تغییر دهیم.
ضرورت اول/ تغییر چهار تصور غلط جامعه که در ارتباط با ظهور دارند
عضو شورای عالی جهاد سازندگی به چهار تصور غلطی که در جامعه نسبت به ظهور وجود دارد اشاره کرد و گفت: اولین تصور این است که ظهور در آخرالزمان رخ میدهد و پایان تاریخ است؛ جالب است بدانید که فرمایش حضرت آقا این است که اساساً ظهور شروع تاریخ بشریت و حرکت بشریت است. انگار حرکت بشریت روی جاده خاکی بوده و سر بزنگاه ظهور بشریت به یک اتوبان میرسد.
وی ادامه داد: دومین تصور این است که مردم نگاهشان به پدیده ظهور اینچنین است که فکر میکنند ناگهان یک تاریکی مطلقی جهان را فرامیگیرد و در آن تاریکی مطلق ناگهان انفجار نور رقم میخورد؛ اما در اندیشه اسلام ناب، جریان ظهور یک جریان شبیه طلوع آفتاب است. همانطور که آفتاب فجر کاذب دارد، بین الطلوعین دارد و آرام آرام خورشید در وسط آسمان قرار میگیرد، ظهور نیز همینطور است.
ایرانمنش با اشاره فرازهای مهمی از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، گفت: رهبر معظم انقلاب در این بیاینه میفرمایند برای طی کردن گام دوم باید خودسازی و جامعه پردازی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی داشته باشم که این تمدن نوین اسلامی طلیعه ظهور خورشید ولایت عظمی است؛ یعنی ما برای تحقق ظهور باید تمدن سازی بکنیم.
وی صرف دعا کردن برای ظهور را سومین تصور غلط برای مفهوم انتظار فرج دانست و تأکید کرد: بله برای ظهور باید دعا کنیم؛ اما ما که میگوییم تمدن سازی مقدمه رسیدن به ظهور است، پس افضل اعمال با تشکیل حکومت دینی و تمدن سازی برای رسیدن به ظهور است. بنابراین حضرت آقا میفرماید تا اسلام به قدرت فائقه عالم تبدیل نشود ظهور رقم نمیخورد و ما مکلف هستیم که اسلام را به قدرت فائقه عالم تبدیل کنیم.
عضو شورای عالی جهاد سازندگی افزود: چهارمین تصور این است که مردم وقتی درباره فرج و ظهور صحبت میکنند، میگویند یعنی در عالم گرههایی وجود دارد که اینها باز نمیشود مگر اینکه ظهور رخ بدهد. پس ما کار اصلیمان این است که دعا کنیم تا مهدی بیاید و گرهها را باز بکند. حضرت آقا میفرمایند که انتظار فرج نهتنها این نیست بلکه یکی از کارهای مهم در انتظار فرج گرهگشایی است و اتفاقاً آدمهایی منتظر واقعی هستند که اهل گرهگشایی هستند و میخواهند گرههای بشر را باز بکنند.
وی با اشاره به آیه «اِن تَنصُرُوا اللَهَ یَنصُرکُم» گفت: قاعده نصرت الهی اینطور نیست که خدا بگوید تا صاحبالزمان(عج) نیاید گرهای را باز نمیکنم، اگر ما خدا را نصرت کنیم خدا هم ما را نصرت میکند که گرههای بشریت را در عالم بازکنیم. میگویند منتظر فرج اینگونه است که هر روز دعای عهد میخواند، در حالیکه منتظر فرج کسی است که هر روز دارد گرهگشایی میکند. آدمهایی که میخواهند منتظر واقعی باشند، باید روی تغییر نگاه آدمهای دیندار سرمایهگذاری جدی بکنند.
ایرانمنش بر اهمیت جهاد تبیین تأکید کرد و گفت: میلیونها آدم میآیند جمکران، گریه میکنند و اشک میریزند اما نگاهشان همین چهار نگاه غلطی است که گفتم و ما اگر همین مفهوم انتظار فرج را بهدرستی در میان همین میلیونها انسان جا بیندازیم، جامعه دستخوش تغییرات و تحولات جدی خواهد شد و این ممکن نیست مگر با جهاد تبیین.
ضرورت دوم جهاد تبیین/ مقابله با بزرگترین جنگ جهانی رسانهای علیه انقلاب اسلامی
ایرانمنش در تبیین ضرورت دوم جهاد تبیین، اظهار داشت: حکم جهاد تبیین و ضرورت آن در سه چهار سال اخیر بیش ۵۰۰ بار از سوی رهبر معظم انقلاب تکرار شده است؛ چراکه یک صحنه بزرگ جهانی شکل گرفته که بزرگترین جنگ رسانهای را علیه انقلاب اسلامی به راه افتاده است. در این جنگ ما به راحتی میتوانیم برنده باشیم به شرطی که آرایش جنگی جهاد تبیینی بگیریم.
وی حوادث سال گذشته را بزرگترین جنگ رسانهای جهانی علیه انقلاب اسلامی توصیف کرد و گفت: این چیزی نیست که ضرفا ما ادعا کنیم، سی ان ان گزارش مفصلی در این خصوص منتشر کرد؛ بسیاری از رکوردهای رسانهای جا بهجا شد و به یک باره تعداد توئیتهای منتشر شده در یک موضوع و در یک شبانه روز، رشد سه چهار برابری پیدا کرد.
عضو شورای عالی جهاد سازندگی با اشاره به اینکه سلبریتیها در دنیا از طریق مجموعههایی اداره میشوند و قرادادهای جدی با مراکز پرسونال برندیگ دارند، یادآور شد: در حوادث سال گذشته بزرگترین بسیج اینفلوئنسرها و سلبریتیها در دنیا شکل گرفت. این مراکز اجازه نمیدهند که هر کسی بتواند هر چیزی را منتشر کند؛ اینطور نیست که کسی خودش احساسی بشود و در مورد رویدادی، مطلب منتشر کند؛ اینفلوئنسرهایی بودند که در طول زندگی خود یک پیام سیاسی هم صادر نکرده بودند اما در این واقعه علیه ایران موضوع گیری کردند.
ایرانمنش با بیان اینکه ۹۵ درصد محتوایی که در این جنگ رسانهای تولید میشد، اساسا برای مخاطب ایرانی نبود بلکه برای مخاطب جهانی تولید میشد، گفت: چه شد که دنیا به صورت شتابزده به این جمع بندی رسید که باید افکار عمومی جهان را علیه انقلاب اسلامی لجن مال کند؟! آنها در طول این مدت تصویر بسیار سیاه از انقلاب، رهبر معظم، نهادهای انقلابی و مردم تولید کردند.
قمار بزرگ رسانههای مطرح دنیا
وی حرکت رسانههای مطرح دنیا علیه ایران را یک قمار بزرگ خواند و ابراز داشت: چند نشریه نشریه قابل اعتناء هستند که در این ایام کارهایی کردند که در تاریخ ۲۰۰ ساله آنها سابقه نداشت؛ یک شایعه دروغ مبنی بر اینکه رهبر معظم انقلاب از دنیا رفته است، را یک هفته کار کردند و تبدیل به تیتر صفحه یک خود کردند؛ با اینکه میدانستند دروغ است. چه شد که به این جمع بندی رسیدند که اعتبار ۲۰۰ ساله خود را خرج کنند تا نگاه مردم دنیا را نه صرفا نسبت به انقلاب اسلامی که حتی نسبت به ایران تغییر بدهند؟!
عضو شورای عالی جهاد سازندگی در پاسخ به این پرسش گفت: شرایط جهان و نظم نوین جهانی به شکلی دارد پیش میرود که انقلاب اسلامی در آن نقش تعیین کنندهای دارد. غرب به این جمع بندی رسیده است که تحولات دنیا حول محور نظم نوین جهانی قطعی است، بخش عظیمی از این تحولات از جنس جنگ شناختی و معرفتی و بصیرتی است و ایران نقش بسیار مهمی در این جنگ شناختی دارد. انقلاب اسلامی و نقش تمدنی و مکتبی آن در این وضعیت میتواند یک نسخه بدیل و تأثیرگذار باشد.
ایرانمنش تصریح کرد: اگر انقلابی واقعی و اهل فرج و دلسوز بشریت هستیم یکی از کارهای مهم ما تغییر این تصویرسازی دشمن و ورود تمام عیار به جهاد تبیین است؛ یک کاری که در این زمینه میتوان انجام داد معرفی الگوی سوم زن است؛ زنی که هم مادر، همسر و دختر خوبی است و هم در عین حال حضور در عرصه ولایت اجتماعی دارد. زنی که نه شرقی و نه غربی است و در عرصه امر به معروف و نهی از منکر حضور دارد و تکلیف اجتماعی را در کنار تکلیف مادری و همسری باهم پیش میبرد و میان اینها جمع میکند.
امرعظیمی که از سوی رهبر انقلاب صادر شد اما چندان جدی گرفته نشد
وی ضرورت حضور زنان در تکالیف بزرگ اجتماعی و جدی گرفتن نقش مادری را توصیه چهل ساله رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: مهمتر از این مسئله یک امر عظیم و طرحی اساسی است که از سوی حضرت آقا مطرح شد اما جدی گرفته نشد؛ ایشان فرمودند یکی از اصلیترین وظایف امروز که باید انجام بشود و ضرورت دارد، این است که باید نگرش فاجعه آمیز غرب به زن و مسئله جنسیت را افشاء کنیم و جریان بزرگ افشاگری رقم بخورد و به گوش زنان جهان برسانیم یعنی آرایش تهاجمی به سمت زنان جهان بگیریم.
عضو شورای عالی جهاد سازندگی افزود: امروز کشورهای غربی و بسیاری از جاها تشنه این مفاهیم هستند؛ ایشان میفرمایند که امروزه از ظرفیت ارتباطات فضای مجازی به آسانی میتوانید استفاده کنید حتی از واژه هشتک سازی هم استفاده میکنند و میفرمایند که از مفاهیم کوتاه و گویا استفاده کنید و برای فهم افکار عمومی بفرستید. این یکی از مهمترین ضرورتهای جهاد تبیین ما است.
ضرورت سوم جهاد تبیین/ راه مواجه با تهاجمات و شبهات گسترده دشمن
ایرانمنش تهاجمات زیاد و حملات زیادی که با شبهه افکنی علیه ایران میشود را مورد توجه قرار داد و گفت: سومین ضرورت جهاد تبیین همین است که بزرگترین تهدید و تهاجم علیه ما اتفاق تبیینی است برای تغییر اذهان عمومی؛ بنابراین ما نیز باید در این زمینه مقابله به مثل کنیم.
ضرورت چهارم/ شکلگیری مجالس گفتوگو محور برای تحقق اراده جمعی در راستای طرح ولی
وی در توضیح ضرورت چهارم جهاد تبیین، اظهار داشت: اگر میخواهیم شیعه واقعی باشیم، هیئت واقعی تشکیل بدهیم، طرح ولی را جلو ببریم، مبتلای به زمانه نباشیم، انسان زمانه و مبارز و مجاهد زمانه باشیم همانطور که فرمودند «العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس»، باید جمعهای خود را به سمت جمعهای جدی حول محور جهاد تبیین ببریم و این محافل به اراده جمعی برای جهاد تبیین تبدیل بشود.
عضو شورای عالی جهاد سازندگی به بخشی از مطالبی که رهبر معظم انقلاب در دیدار با هیئتها مطرح فرمودند، اشاره کرد و گفت: ایشان روایتی را بیان میفرمایند که فلسفههای اجتماعی شیعه و فلسفه شکل گیری و پشتوانه هیئت است. روایت از امام صادق(ع) که میفرمایند «أ تَجْلِسُونَ؟» آیا دور هم جمع میشوید و جلسه تشکیل میدهید، میگوید بله، میفرماید «وَ تُحَدِّثُونَ؟»آیا باهم دیگر گفتوگوی جدی دارید؟ مباحثه و مذاکره علمی جدی دارید؟ این گفتوگوی مجالس باید حول محور احیای امر ما باشد «فَأَحْیُوا أَمْرَنَا».
ایرانمنش «امر» را به معنای ضرورت اجتماعی تاریخیای دانست که هم اقتضای زمانه ایجاب میکند و هم ولی تشخیص میدهد و امروز برای آن طرحی وجود دارد و در توضیح آن بیان داشت: یکی از ابتلائات بزرگ انسان ابتلاء به زمانه است و مهمترین مسئله در این تحولات پیدر پی زمانه، امر ولی است. بسیاری از اوقات شرایط زمانه تغییر میکند، آرایش جبهه حق و اولویتهایش تغییر میکند، آرایش جبهه باطل و دشمن شناسی تغییر میکند اما مهمتر از همه اینها طرح ولی است. گاهی شیعیان سه مورد اول را متوجه میشوند اما طرح ولی را نمیتوانند پیش ببرند.
ضرورت پنجم/ پای کار آوردن مردم مبتنیبر عقلانیت و اراده جمعی
این پژوهشگر عرصه فرهنگ بر اهمیت پای کار آوردن مردم تأکید کرد و گفت: ما می خواهیم برای ظهور تمدن سازی کنیم و این شدنی نیست مگر اینکه مردم پای کار بیایند و باید یک حرکت عمومی مردمی به سمت ایجاد تمدن اسلامی شکل بگیرد.
وی ادامه داد: اگر می خواهیم این حرکت عمومی شکل بگیرد، باید خرده حرکت های گسترده در سلولهای اجتماعی شکل بگیرد؛ چراکه غالبا وقتی سلول به سلول درگیر جریان اجتماعی شود، می تواند کل پیکره حرکت امت را سامان بدهد؛ اینجاست که جهاد تبیین به یک ضرورت تبدیل می شود.
عضو شورای عالی جهاد سازندگی با اشاره به روشهای مختلف پای کار آوردن مردم خاطرنشان کرد: مردم را با راهکارهای متعددی می توان درگیر یک مسئله کرد؛ با خلق هیجانات، حرکتهای عمومی غوغا سالارانه و یا حتی با پویشهای پوچ و حرکتهایی که توسط سلبریتیها و برخی فعالان رسانهای رقم می خورد، میتوان این کار را انجام داد اما ما به دنبال یک حرکت اصیل دینی هستیم؛ حرکتی که مبتنی بر عقلانیت و اراده و عزم جمعی است؛ چراکه جان مایه پیشرفت همه جانبه به تعبیر رهبر معظم انقلاب عزم و اراده عمومی است.
وی به تفاوت حرکت انبیاء با دیگران اشاره و ابراز داشت: فرق دین اسلام و همه ادیان الهی با دیگران این است که برای مثال اگر حضرت نوح یا سایر انبیاء، اندکی با اشراف قوم تعامل می کردند، شاید کار راحتتر میشد؛ اما چرا کار انبیاء طول میکشید؟ چون مسئله اصلی انبیاء شکل گیری عزم و اراده عمومی مبتنی بر عقلانیت است. از اینرو یکی از مهمترین کارهای ما این است که افرادی که با آنها سر و کار داریم را رشد عقلانی بدهیم. کاری که انبیاء الهی انجام می دادند و اینگونه عمل می کردند که مردم را باید پای کار بیاورند و این عزم مردمی هم از طریق عقلانیت شکل بگیرد.
ایرانمنش در نکوهش نگاه غرب و نظام سرمایه داری بر مسئله عقلانیت گفت: برخلاف چیزی است که نظام سرمایه داری القاء می کند که هر چقدر منطقهای محرومتر باشد، عقلانیت کمتر است و مردم محروم را احمق فرض میکنند؛ مردم هر چه مستضعفتر باشند به عقلانیت نزدیکتر هستند و بر همین اساس نیز همواره این مستضعفین بودهاند که پای کار بودهاند.
وی با اشاره به آیه شریفه «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ» بیان کرد: انبیاء نیامدند که تنها قسط را برپا کنند؛ بلکه مردم هستند که باید به پا خیزند و قسط و عدل را برپا کنند.
عضو شورای عالی جهاد سازندگی برکات پای کار آوردن مردم را مورد توجه قرار داد و افزود: شاید بشود برخی از مشکلات را با راههای راحتتر و با پول و مسائل مادی حل کرد؛ اما اگر بتوانید مردم را پای کار بیاورید برکات دیگری دارد؛ خود مردم کارها را پیش میبرند، تعاون اجتماعی شکل میگیرد، هزینهها کاهش پیدا میکند و این خود مردم هستند که محور تحول و پیشرفت می شوند و رشد پیدا می کنند.
وی ادامه داد: وقتی به میدان جهاد تبیین آمدید و مسئله، آگاهی و به میدان آوردن مردم شد، شیوه حل مسئله تغییر می کند؛ گاهی حتی مسئلهات تغییر میکند و متوجه میشوید، آنچه را اولویت میپنداشتید بر اساس نگاه جمعی شاید اولویت چیز دیگری باشد؛ چراکه در منطق پیشرفت و تمدن سازی مسئلهای کانونی و مهم است که اراده جمعی و آگاهی جمعی حول محور آن شکل بگیرد.
ایرانمنش با اشاره به نگاه رهبر معظم انقلاب در زمینه فعالیتهای جهادی گفت: ایشان چند سال پیش در دیدار با جهادیها فرمودند که همه کارهای شما خوب است اما اولویت اول نیست؛ اولویت اول برای همه جهادیها این است که بروید مردم را پای کار محرومیت زدایی بیاورید؛ و این محرومیت که مردم پای کار نباشند از همه محرومیتها بیشتر است و وظیفه اول جهادیها این است که بتوانند در این زمینه کاری کنند و این مهم نیز جز با جهاد تبیین اتفاق نمیافتد.
عضو شورای عالی جهاد سازندگی تأکید کرد: این نگاه شخصیت شما را تغییر می دهد؛ هر چند کارهای جهادی خوب است اما وقتی اولویت عوض شد باید ما افراد تبیینیِ گفتمان سازِ شبکه سازِ جامعه ساز بشویم؛ وگرنه نمی توانیم آن ۹۵ درصد جامعه را پای کار بیاوریم.